logo
امروز : شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۲
[ شناسه خبر : ۷۲۹۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل میراث فرهنگی زنجان:

هنرمندان صنایع دستی تاریخ نگاران عصر خود هستند/ چینی ها نمی توانند با سفال ادای ساسانی ها را در آوردند

هنرمندان-صنایع-دستی-تاریخ-نگاران-عصر-خود-هستند-چینی-ها-نمی-توانند-با-سفال-ادای-ساسانی-ها-را-در-آوردند

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: هنرمندان صنایع دستی را تاریخ نگاران عصر خود هستند که می توانند تاریخ یک کشور را به نسل های آینده ارائه کنند.

به گزارش موج رسا; یحیی رحمتی در آیین رونمایی کتاب گلستان هنر ۲ ،مروری بر هنرمندان و آثار صنایع دستی بومی استان زنجان با تبریک روز جهانی صنایع دستی اظهارداشت: بعد از جنگ جهانی دوم بسیاری از موضوعات شاکله خود را از دست بود.

وی با بیان اینکه اولین نشست اساتید صنایع دستی در نیویورک برگزار و شورای جهانی صنایع دستی تشکیل شد.
این مسئول خاطرنشان کرد: کشورهای دارای سابقه فرهنگی و هنری این روز را در حال حاضر گرامی می دارند.
مدیر کل میراث فرهنگی زنجان گفت:برای فهم عمق و غنای تاریخی یک ملت باید به مجموع تولیدات فرهنگی آن جامعه توجه کرد در این صورت به راحتی می توان در خصوص آن ملت قضاوت کرد.
رحمتی ادامه داد:اگرچه تمدن های نوظهوری در حال حاضر ادعای رهبری فکری جهان رادارند اما تاریخ چیز دیگری می گوید و بر اساس گفته تاریخ ،ایران،چین و هند سه کشور برجسته در ادبیات هنر و صنایع دستی هستند.
وی بیان داشت: ایران کشوری با بالاترین تنوع هنرهای سنتی بوده و در مطالعات تاریخی نیز ایران بهشت باستان شناسان محسوب می شود.
این مسئول افزود: برجسته ترین سفالینه ها در حوزه تمدنی ایران یافت می شود اما چینی ها نمی توانند با سفال ادای ساسانی ها را در آورند.
مدیرکل میراث فرهنگی زنجان خاطرنشان کرد: اشیای کشف شده در حفاری ها غیرمجاز ایران از سوی عرب ها برای اعتبار بخشی به تمدن نداشته خود خریداری و به موزه های جهان اهدا می شود.
رحمتی هنرمندان صنایع دستی را تاریخ نگاران عصر خود عنوان کرد و گفت: سفالینه ها مستندترین اشیا در سایت های تاریخی کشور هستند.
وی ادامه داد : بی هویتی برخی محصولات و فضاها تهدید محسوب می شود که ضروری است هنرمتدان نقش خود را در این زمینه ادا کرده و سنت و هویت جامعه خود را با صنایع دستی حفظ کنند.
این مسئول بیان داشت : وجه تمایز ما با سایر تمدن ها دست سازهای ساخته شده توسط هنرمندان است.
خدایی، عضو شورای اسلامی زنجان نیز در این جلسه اظهارداشت: صنایع دستی روح ،هویت و فرهنگ هر ملت است و برای پی بردن به آداب و هویت هر جامعه باید به صنایع دستی آن توجه کرد.
وی برضرورت ایجاد زمینه لازم برای فعالیت هنرمندان تاکید کرد و افزود: برای رهایی از اتکای کشور به نفت باید بازارهای جدید برای محصولات صنایع دستی احصا شود.
این مسئول با اشاره به ارز آوری۲۸۱ میلیون دلاری صنایع دستی برای کشور،خاطرنشان کرد: برای نجات از وابستگی به اقتصاد تک محصولی باید از همه ظرفیت ها در این زمینه استفاده شود.
گفتنی است؛ در پایان این جلسه دومین جلد از گلستان هنر رونمایی و از هنرمندان صنایع دستی زنجان تجلیل شد.//ن

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر